בית הספר להכשרת מטפלים ומורים לרייקי בהנהלת נמרוד קדם

מונחים שגויים במערב

במערב נהוג להצמיד את התואר ד"ר לשמם של אוסואי והייאשי. ובכן, הייאשי היה למעשה קצין רפואה בצי היפני הקיסרי, והתואר ראוי לשימוש במקרה זה. אוסואי, לעומתו, לא היה רופא, למרות שלמד רפואה סינית במהלך לימודיו. התואר ד"ר אוסואי הוא למעשה שיבוש מערבי של המילה סנסיי (Sensei) בה משתמשים תלמידים על מנת לפנות אל מורם תוך הבעת כבוד והערכה. המשמעות המילולית של המילה סנסיי היא "זה אשר נמצא ראשון" (He who comes first). המילה באה לתאר אדם הנמצא בדרגה גבוהה של ידע – מומחה, מורה או דוקטור. כשעבר המונח לשימוש במערב, הוא תורגם על ידי הייאשי למילה ד"ר, כפי שרשם בתעודת ההסמכה של טקאטה למאסטר. לאחר רעידת האדמה הגדולה ביפן, בתאריך 1 בספטמבר 1922, קיבל אוסואי מקיסר יפן תואר קוּן-סָאן-טוֹ (Kun San To) – תואר כבוד (בדומה לתואר דוקטור של כבוד הניתן על ידי אוניברסיטאות) אשר ניתן לאנשים על פועלם למען החברה.

ביפן, הדרגה הגבוהה ביותר אליה ניתן להגיע ברייקי היא שינפידן (Shinpiden). במערב הוחלפה מילה זו למילה מאסטר, והייאשי השתמש בה כשכתב את תעודת ההסמכה של טקאטה להוראת רייקי. המילה מאסטר מתייחסת ביפן למומחה בתחום הרוחני או למורה, למרות שהפנייה למורים היא באמצעות התואר סנסיי.

במערב ישנו שימוש במונח גראנדמאסטר (GrandMaster) כדי לתאר את ממשיכי שושלת הרייקי. תואר זה הופיע לראשונה לאחר מותה של טקאטה ואינו מופיע במקורות קודמים. אוסואי פיתח את מערכת הרייקי כמערכת רונין (Ronin), כלומר, ללא מנהיג, מתוך כוונה שאף אדם לא יטען לבעלות על המערכת וכל אדם יוכל ללמוד אותה.

במאמר מאת קרול אן פרמר, מיום 31 בדצמבר 1997, היא מדברת על מקור התואר ותקפות השימוש בו. קרול אן פרמר היא המאסטר הרביעי שנחנכה על ידי פיליס ליי פורומוטו, נכדתה של טקאטה, ונכחה במפגש המאסטרים הראשון בשנת 1982 וכן במפגש שתכליתו הקמת "ברית הרייקי" (Reiki Alliance) בשנת 1983.

מומלץ לשתף. החברים יודו לכם.