בית הספר להכשרת מטפלים ומורים לרייקי בהנהלת נמרוד קדם

רייקי יפני ורייקי מערבי – ההבדלים והסיבות להם

לעבודה שלפניכם הגעתי בעקבות השאלה, הפשוטה לכאורה, "מתי הוצגה לראשונה חוברת הריפוי של אוסואי?" – שאלה אשר הייתה אמורה לענות על מספר שאלות נוספות כמו, למשל, מתי הוסיף אוסואי את הסמלים למערכת הרייקי.

במסגרת העבודה התעוררו שאלות נוספות לגבי ההבדלים שבין הרייקי היפני לרייקי המערבי, והמאמר התרחב על מנת לענות גם על שאלות אלו.

מקורות והערות
המאמר מתבסס על חומר רב המופיע באינטרנט ובספרים, וכן מהתכתבות אישית עם גורמי מפתח בתחום הרייקי, אשר יש להם קשר לרייקי היפני באמצעות חברים ביפן וכן קשר ישיר עם תלמידים ישירים של אוסואי והייאשי. רשימת המקורות מופיעה בביבליוגרפיה.

בסיום כל פיסקה במאמר ישנו סימוכין למקורות בביבליוגרפיה. במידה ואין סימוכין, זהו סימן לידע קיים או למסקנה מתבקשת.

בסוף המאמר ישנם הסברים לגבי מושגים המופיעים בו. חלק מההסברים הנם הפניות לאתרי אינטרנט העוסקים בנושא.

חלקים במאמר המופיעים בצבע חום ובכתב מוטה הנם עובדות הדורשות עבודה נוספת לאישור אמיתותן.

ישנם היום ביפן 13! תלמידים ישירים של אוסואי אשר עדיין חיים, והם בדרגות שונות של לימוד הרייקי, בטווח גילאים שבין 96 ל-111. ביניהם ישנה נזירה בודהיסטית (בת 106), בשם מריקו, ששהתה במחיצת אוסואי משנת 1920 ועד למותו בשנת 1926, ונזירה אחרת (בת 107) ששהתה במחיצת אוסואי משנת 1915 עד שנת 1920.(1) (2) (3)

ישנם גם תלמידים רבים של הייאשי ושל אישתו, אשר המשיכה ללמד רייקי לאחר מותו של בעלה, וכן תלמידים רבים שלמדו אצל תלמידיו האחרים של אוסואי. אחת מתלמידותיו הידועות של הייאשי היא הגב' צ'יוקו יאמאגוצ'י (Chiyoko Yamaguchi), אשר למדה אצלו בשנת 1938, והמשיכה ללמד עד למותה, באוגוסט 2003.(1) (2) (3)

הגב' יאמאגוצ'י לימדה, ביחד עם בנה, טדאו (Tadao), את שיטת הלימוד של הייאשי תחת השם ג'יקידן רייקי(Jikiden Reiki). בין תלמידיה ניתן למצוא את הירושי דוי ואת פרנק ארג'ווה פטר, ואפילו זוג תלמידים מישראל. בנה, טדאו, ממשיך ללמד שיטה זו ביפן.

הרייקי כפי שהוא נתפש בארגון הרייקי היפני ואצל תלמידיו של אוסואי
הרייקי היפני נתפש ביפן כדרך להתפתחות וצמיחה רוחנית עד להארה. הריפוי באמצעות הרייקי נחשב לתופעת לוואי ואינו העיקר בלימודי הרייקי. (1) (2) (4) (6)

הרייקי כפי שהוא נתפש במערב
במערב הרייקי נתפש כמערכת לטיפול וריפוי באמצעות אנרגיות, והוא אינו משמש ככלי התפתחות רוחני. תרבות ה"אינסטנט" המערבית מתייחסת לצד המעשי של הרייקי ואינה מייחסת חשיבות רבה לצד הרוחני. עובדה זו מובאת בהכללה וכמובן שישנם יוצאים מן הכלל גם בנושא זה.

מומלץ לשתף. החברים יודו לכם.