בית הספר להכשרת מטפלים ומורים לרייקי בהנהלת נמרוד קדם

סמלי הרייקי של אוסואי

מאת ויליאם לי ראנד, מתוך רבעון "חדשות רייקי"

 

תמיד חשוב לדעת מאיפה באים רעיונותיו של אדם. ישנם כל כך הרבה מאסטרים שהתרחקו בשושלת היוחסין שלהם מהגב' טקאטה וכן היו שינויים ותוספות רבים לרייקי עם מספר "ענפים" חדשים כך שנוצר מצב בו המידע שמועבר לחניכי הרייקי הופך למבולבל.

המידע למאמר זה הגיע מהכשרה שקיבלתי בשנת 1981 מארבעה מאסטרים של רייקי אשר קיבלו את תואר המאסטר שלהם ישירות מהגב' טקאטה, ובנוסף, מהמחקר המתמשך שלי בתחום הרייקי, כולל החלפות מידע לגבי סמלים, חניכות ומידע חשוב אחר עם מאסטרים אחרים משושלות יוחסין ומרקעים שונים.

Image4Mikao Usui

סמלי הרייקי של אוסואי הנם מקודשים ואמורים להישאר חסויים. הם נחשפים רק בפני מי שעומד בפני חניכה לדרגה II או III של רייקי. הסיבה לכך מוסברת מאוחר יותר במאמר זה.

למרות זאת, אפשרי לדבר על אופיים, הדרך בה הם פועלים וההיסטוריה שלהם בעוד אנו ממשיכים לכבד את הפיקדון שבידנו.

Image5Image6סמלי הרייקי הנם חשובים ומהווים חלק מעניין ביותר ברייקי. הם מאפשרים למקד את אנרגיית הרייקי למטרות מיוחדות. (להסבר מפורט לגבי שימושי הסמלים, עיין בספר "Reiki, The Healing Touch" או בקלטות "The Reiki Class" המוצעות בגיליון זה).

ישנם ארבעה סמלים במערכת הרייקי של אוסואי. שלושה מהם ניתנים בדרגה II ואחד בדרגה III. ישנם סמלים אחרים הנמצאים בשימוש ואף על פי שיש להם ערך כזה או אחר, הם אינם חלק ממערכת הרייקי של אוסואי.
סמלי הרייקי של אוסואי אינם כה מסתוריים כפי שהם נראים. הם נוצרו למעשה מכתב קאנג'י יפני, כלומר הם בעצם מילים מהשפה היפנית וניתן למצוא את שמותיהם במילון יפני/אנגלי. שני הסמלים הראשונים שונים במקצת. בעוד ששמות סמלי הכוח והרוחני/רגשי הם יפנים, יתכן והסמלים עצמם הם שמאנים או שילוב של סאנסקרית וקאנג'י.

זהו מנהג של בודהיסטים יפנים לשלב לפעמים סאנסקרית עתיקה עם קאנג'י בכתבים ובסמלים המקודשים שלהם כך שיתכן שהצורה בה נכתבים שני סמלים אלו הושפעה על ידי מנהג זה. סמל הריפוי מרחוק וסמל המאסטר הנם לחלוטין כתב קאנג'י יפני, גם בשמם וגם בדרך בה הם מצוירים וניתן למצוא את כל התווים מהם הם מורכבים במילון יפני/אנגלי.

נקודה מעניינת לציון היא שניתן למצוא את השם של סמל המאסטר ב"אנציקלופדיה לפילוסופיה ואמונה מזרחית", והוא מתורגם ל"בית האוצר של האור הגדול". נאמר עליו כי הוא "ביטוי זני של הטבע האמיתי אוטבע-בודהה אשר אליו מודעים בתהליך ההארה או סאטורי (הארה פתאומית)". זוהי הגדרה מעמיקה ביותר. אולי הוא נקרא סמל המאסטר בגלל שהוא מחבר אותנו ישירות למאסטר שבתוכנו, אשר הוא מקור הרייקי האמיתי. בנוסף, מאחר וסמל המאסטר של אוסואי הנו סמל רב עוצמה מתרבות הזן-בודהיזם, ניתן לתהות עד כמה קיבל אוסואי מהזן-בודהיזם ומדתות יפניות אחרות כאשר הוא גילה מחדש את הרייקי. (ראה מאמרים נוספים על מקורות הרייקי).

Image7המידע שלעיל מצביע על כך שסמלי הרייקי של אוסואי אינם בלעדיים לרייקי של אוסואי. הם היו קיימים לפני שאוסואי החל להשתמש בהם. בנוסף, בגלל שהסמלים יפניים, לא סביר שאוסואי גילה אותם בסוטרות הכתובות בסאנסקרית כפי שסוברים אחדים. סביר הרבה יותר שאוסואי קיבל את הסמלים במסגרת החוויה המיסטית שלו בהר קורמה (Kurama, הממוקם צפונית לקיוטו), או שהיה לו ידע מוקדם עליהם מהזן-בודהיזם או מקבוצת דת אחרת בה למד.

מאחר והסמלים הם יפנים ואנו יודעים שסמל המאסטר מקורו בזן-בודהיזם, אולי הסוטרה שבה גילה את הנוסחה לריפוי מקורה אף הוא בזן-בודהיזם ולא בסאנסקרית (אף שישנה סוטרה בסאנסקרית הכוללת נוסחה לריפוי). בנוסף לזאת, סמל המאסטר של אוסואי מופיע על ה"גושינטאי" (Goshintai) שהוא עיטור שבלולי מקודש של אחוות ה"ג'והרי".

כל אלה הם רעיונות מעניינים שיש לשקול אותם. המחקר אחר מקור סמלי הרייקי ממשיך כך שסביר להניח שמידע בנושא ימשיך להתגלות.

סמלי הרייקי הנם נעלים בתפקודם. בעוד שלמרבית הסמלים יש השפעה על התת-מודע של המשתמש, הגורמת לשינוי במצב הפנימי, סמלי הרייקי ניגשים ישירות למקור הרייקי וגורמים לשינוי בצורה בה רייקי מתפקד, ללא קשר למצב הפנימי של המשתמש בהם.

בעוד שחלק מהמאסטרים מלמדים שניתן להפעיל את הסמלים רק בדרך מסוימת, האמת היא שניתן להפעילם בדרכים רבות. ניתן להפעילם על ידי ציור הסמלים באמצעות כף היד, על ידי הדמיה שלהם, או על ידי אמירת שמם בקול או במחשבה בלבד. כוונה הנה המרכיב העיקרי בהפעלה וניתן להפעיל את הסמלים על ידי הכוונה להשתמש בהם. בנוסף, ישנם כאלה המסוגלים להתעלות ולחשוב על האנרגיה של הסמלים בהם ברצונם להשתמש ולקבל את האנרגיה ללא שימוש בסמלים עצמם.

הכוח והיעילות של הסמלים מגיעים מחניכת הרייקי הניתנת במהלך סדנת הרייקי. לפני החניכה, מציג המאסטר את הסמלים בפני התלמיד וזה מקבל זמן כדי לשנן אותם. במהלך החניכה, האנרגיות של כל סמל יורדות למטה ונכנסות לתוך גוף/נפש התלמיד, ומקושרות לסמל המתאים ששינן התלמיד. לאחר מכן, כשהתלמיד משתמש בסמל, אותן אנרגיות אליהן הוא נקשר בזמן החניכה מופעלות ומתחילות לזרום.

קישוריות או הפעלה זו של סמלי הרייקי בזמן החניכה משתמשת במנגנון גירוי-תגובה אשר מהווה חלק פעיל מהמוח האנושי. מנגנון זה הודגם על ידי הפסיכולוג פבלוב בניסיונותיו עם כלבים.

על ידי צלצול בפעמון בכל פעם שהכלב קיבל אוכל, הוא יצר קשר של גירוי-תגובה במוחו של הכלב. לאחר שעשה זאת במשך זמן, בכל פעם שפבלוב צלצל בפעמון, אפילו כשהכלב לא אכל ואוכל אפילו לא היה בסביבה, הכלב החל להזיל ריר.

במהלך חניכת הרייקי האנרגיה של החניכה גורמת לסמל הרייקי להפוך לגירוי והאנרגיה המסוימת אותה מסמל הסמל ואשר הוצגה במהלך החניכה, הופכת לתגובה. בכל אופן, מכיוון שהחניכה מודרכת על ידי כוח גבוה, ומתפקדת ברמה גבוהה יותר של מודעות, מנגנון הגירוי-תגובה אינו זקוק לחזרה הנדרשת בדרך כלל על מנת לבסס קשר בין הגירוי והתגובה. הדבר קורה מיידית. בכל פעם שיש הפעלה של הסמל בכל צורה שהיא, האנרגיה אותה מייצג הסמל מתחילה לזרום.

סמלי הרייקי נשמרו בסוד באופן מסורתי. בעוד שסודיות היא דרך לכבד את קדושתם, ישנן גם סיבות מופשטות לכך. יש כוח רב בסודיות וכן זוהי דרך כדי לשמור על הקשר המקודש עם הסמלים. מכיוון שלסמלים אין כוח אמיתי ללא החניכה, מוטב כי יישמרו בסוד עד לסדנת הרייקי. בנוסף, אם מישהו רואה את סמלי הרייקי ללא תמיכת החניכה המאפשרת את השימוש בהם, הוא עלול לשגות ולהאמין שיש לו רייקי ולא לטרוח להגיע לסדנת רייקי, ובכך להחמיץ את החוויה האמיתית של רייקי ואת התועלת שבכוח הריפוי שלו.

בעוד שנכונה העובדה שהסמלים הודפסו במספר ספרים, הדבר אינו משפיע על הערך הנובע מכך שהסמלים שהתקבלו מאת מורה הרייקי, לא יוצגו לאחרים. ערך הקדושה יישמר עבור כל מי שממשיך לא להראות את הסמלים למי שלא נמצא בדרגת הרייקי בה לומדים אותם.

רבים הבחינו בהבדלים בצורה בה מצויירים הסמלים כאשר משווים אותם לסמלים שהתקבלו ממאסטרים אחרים. הבדלים אלו קיימים ממספר סיבות. ראשית, ידוע כי הגב' טקאטה לא תמיד ציירה את הסמלים בדיוק באותה צורה לכל תלמיד אותו לימדה. לאחר מותה, נערכה פגישה בין כל המאסטרים אותם חנכה. באותה פגישה הם השוו את הסמלים שבידם. סמל הכוח של כל המאסטרים היה ביסודו זהה. בסמל הרוחני/רגשי של המאסטרים היו שינויים זניחים. בכל אופן, סמל הריפוי מרחוק היה שונה למדי במיוחד במשיכות הקולמוס שבתחתית הסמל. הם לא השוו את סמלי המאסטר שלהם.
Image8לפיכך, אפילו בזמן מוקדם זה, כבר היו הבדלים בין הסמלים, אשר ככל הנראה הגיעו מהגב' טקאטה. אולי היא ציירה אותם שונה בכוונה תחילה על מנת להעניק ייחוד לכל תלמיד או אולי בזמן אחר, בגלל הגיל או בגלל שלימדה כבר מעל 30 שנה, היא ציירה אותם עם הבדלים בטעות.

ישנן גם דרכים שונות לצייר את צורות הקאנג'י היפני ולמעשה, לגב' טקאטה היו שתי דרכים בהן היא ציירה את סמל המאסטר. דרך אחת הייתה יותר "זורמת", בדומה לכתב יד כאשר ההבדלים העיקריים היו בתחתית הסמל. הדרך השניה בה היא ציירה את סמל המאסטר הייתה יותר "מרובעת" בדומה לדפוס. לשתי הצורות של ציור סמל המאסטר יש בדיוק את אותה משמעות. (ראה דוגמה מתוך "קליגראפיה סינית" מאת אדוארדו פאזיולי).

כך, החל מאז, היו שינויים בסמלים בין תלמיד אחד למשנהו. נוסיף לכך את העובדה שתלמידים לא הורשו להכין עותקים כתובים של הסמלים, ונדרשו לזכור אותם רק בעל פה. כשמגיע הזמן להעביר את הסמלים הלאה, על המאסטרים לצייר את הסמלים מהזיכרון ומאחר ולמעט מאוד אנשים יש זיכרון מושלם, שינויים היו חייבים לקרות. תהליך זה חזר על עצמו שוב ושוב ואפשר לעוד שינויים להתרחש. מה שמפתיע הוא שאצל רוב התלמידים, הסמלים עדיין נראים קרובים למדי למקור.

לפיכך מתעוררת השאלה אם יש דרך מושלמת או נכונה לצייר את הסמלים. מהנאמר למעלה, ניתן לראות כי אפילו מי שלמדו אצל הגב' טקאטה לא ציירו את הסמלים בדיוק באותה צורה – כך שחייבת לא להיות צורה מושלמת או נכונה לצייר אותם. הוכח גם כי לכל מי שעבר חניכה לשימוש בסמלים יש סמלים שפועלים. לכן, הכוח של הסמלים אינו נובע מציור מושלם או נכון שלהם. הכוח נובע מהקשר שנוצר בין הסמל שהתלמיד קיבל בסדנת הרייקי ובין אנרגיות החניכה שנכנסו לתלמיד בזמן חניכת הרייקי.

הדרך הנכונה לצייר את הסמלים היא הדרך בהם המאסטר צייר אותם עבורך בטרם עברת את תהליך החניכה. הקשר בין הסמל לבין אנרגיית הרייקי, אשר מתחולל בזמן החניכה, הוא אשר מאפשר את השימוש בסמלים. (לפי עקרון זה, חלק מהמאסטרים בחרו לבצע בכוונה שינויים קלים במספר קווים של הסמלים על מנת לייחד את סדנאות הרייקי שהם מעבירים). הסמלים שקיבלת מהמאסטר שלך הם הסמלים הנכונים עבורך אפילו אם הם שונים מסמלים בהם משתמשים אחרים. ניתן גם לקבל גרסאות נוספות של הסמלים ממאסטרים שונים וכל עוד ניתנת חניכה, ניתן להשתמש בדרכים השונות לצייר אותם.

סמלי הרייקי הם דרך נפלאה ויפה על מנת להתחבר לכוחות עליונים. השימוש בהם אינו דורש כל ידע במדיטציה או בשנים של אימון רוחני. הכוח והיעילות שלהם מגיעים אלינו בחסד, המאפשר לנו לקבל בענווה את ערך המתנה שאנו מקבלים מהבורא. אנו אסירי תודה למאמציו של אוסואי וכל האחרים אשר פעלו מתוך אהבה כדי להביא את מערכת הריפוי הזו למצב שתהיה זמינה עבורנו.

 

שלום עולמי אפשרי באמצעות רייקי

Copyright © 1990-1997
The International Center for Reiki Training
Image3

המאמר המקורי: https://www.reiki.org/articles/usui-reiki-symbols

מומלץ לשתף. החברים יודו לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *